Kasza gryczana – rodzaje i właściwości zdrowotne

couscous-727492_640

Kasza jak każdy wie jest bardzo zdrowa, warto sięgać po nią, jest idealnym dodatkiem do obiadu. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, a dodatkowo jest lekkostrawna, dzięki czemu idealnie sprawdzi się dla osób, które dbają o linię. Jedną z bardziej popularnych jest kasza gryczana palona, w sklepach znajdziemy również kaszę gryczaną niepaloną. Sprawdźmy więc czym się różnią i dlaczego warto je jeść.

Zacznijmy od właściwości zdrowotnych gryki, jest to roślina wykorzystywana w przemyśle farmaceutycznym. Gryka jest źródłem rutyny, która rozszerza naczynia krwionośne. Stosowana jest również w leczeniu żylaków, przewodu pokarmowego oraz nadciśnienia. W ziarnach gryki znajdziemy również dużo białka oraz sole mineralne podnoszące odporność organizmu między innymi jest to magnez, wapń, fosfor, jod, żelazo oraz miedź.

Wiemy już jakie właściwości ma gryka, czym więc różni się kasza gryczana palona od niepalonej? Obydwie kasze pochodzą z tego samego ziarna gryki, jedyna różnica pomiędzy tymi kaszami to sposób obróbki. Kasza palona podawana jest obróbce cieplnej, natomiast kaszę niepaloną suszy się. W sklepach możemy dostać oba rodzaje kaszy, poza napisem na opakowaniu rozróżnić możemy ją również po kolorze, kasza gryczana palona jest ciemniejsza, natomiast kasza gryczana niepalona ma lekko zielonkawy odcień. Rozróżnimy je również po smaku, kasza gryczana palona ma bardziej wyrazisty smak. Jednak ze względu na obróbkę cieplną, której jest poddawana posiada mniej właściwości zdrowotnych. W czasie obróbki cieplnej traci niektóre witaminy i minerały. Jeśli jednak wolicie w smaku kaszę gryczaną paloną, nie rezygnujcie z niej, pomimo tego,  że posiada troszkę mniej witamin i minerałów nadal jest zdrowa i przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia.

Ciekawostka

W sklepach dostać możemy również kaszę krakowską. Kaszę to charakteryzują bardzo mocno rozdrobnione ziarna gryki, w wyglądzie przypomina trochę kaszę jęczmienną. Kasza ta sprowadzona została przez Annę Jagiellonkę, żonę Stefana Batorego z Krakowa na Mazowsze. Ulubiona kasza Anny Jagiellonki przyrządzana jest na słodko, bardzo często z rodzynkami, nazywana jest również kaszą królewską.

Gotowanie kaszy gryczanej

W sklepach dostępne są kasze w woreczkach foliowych, lepiej jednak zrezygnować z gotowania kaszy wspólnie z folią. Dobrym wyborem jest kasza pochodząca z upraw ekologicznych, mamy pewność, że hodowana była w odpowiednich warunkach i jest dobra dla naszego zdrowia. Kaszę tą gotujemy w proporcja 1:2 czyli jedna szklanka kaszy i 2 szklani wody. Kaszę dokładnie opłukujemy, a następnie zalewamy wodą i gotujemy do całkowitego wchłonięci wody czyli około 15 – 20 minut. Ciekawym i smacznym rozwiązaniem jest również gotowanie kaszy na bulionie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>